180- تاسف ، ابرسیاهی است که آسمان ذهن آدمی را تیره می سازد در حالی که تاثیر جرائم را محو نمی کند . جبران خلیل جبران
181- تو چیزها را می بینی و می پرسی: چرا؟ من خواب چیزهائی را که وجود ندارند می بینم و می گویم: چرا که نه؟ جرج برنارد شاو
182- هر چیزی زیبائی های مخصوص به خودش را دارد ولی هرکسی نمیتواند آنها را ببیند. کنفوسیوس
بیستودومین نشست خانه نقد، به بررسی کتاب «تمامیت ارضی ایران در دوران پهلوی،ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک» با سخنرانی مجید تفرشی (تاریخنگار)، دکتر الهام ملکزاده (عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، رضا نظرآهاری (سفیر ایران در ژاپن) و محمدعلی بهمنیقاجار (نویسنده کتاب) دوشنبه (22 دیماه 1393) در سرای اهلقلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.دبیری این نشست نیزبه عهده مجید تفرشی بود. این کتاب به همت موسسه مطالعات وپژوهش های سیاسی تهیه و ?دردو جلد تاکنون منتشر شده است.جلد سوم ان اختصاص به بررسی بحرین دارد. در این جلسه نقد روز دوشنبه ، جلد دوم کتاب تمامیت ارضی ایران در دوران پهلوی بررسی شد. این کتاب در 448 صفحه و در هشت فصل و به مبلغ 16000 تومان و در شمارگان 1500 جلد در دسترس علاقه مندان تاریخ معاصر ایران قرار گرفته است.
در آغاز این نشست تفرشی نخست با برشمردن وظایف آرشیوها گفت: این موسسهها به نظر بنده سه وظیفه عمده دارند؛ نخست نگهداری از اسناد و جلوگیری از بین رفتن آنها، دوم طبقهبندی، فهرستبندی و کاتولوگ کردن اسناد و سوم ارائه آزادنه اسناد به همه افراد و علاقهمندان به عنوان یک حق عمومی و نه یک امتیاز ویژه.
وی ادامه داد: موضوعی که این کتاب درباره آن صحبت میکند مستقیما با مسائل امروز و فردای ایران مرتبط است. اگر مساله نخست و اصلی ایران را در حوزه بینالمللی چالش هستهای درنظر بگیریم، مساله ادعای امارات عربی درباره جزایر سهگانه خلیج فارس، دومین چالش منطقهای جمهوری اسلامی ایران است و آنطور که انگلیسیها به من گفتند یک موضوع تمام نشده است که البته از نظر ما اینطور نیست.
تفرشی با اشاره به اتحاد کشورهای عرب عنوان کرد: بر مساله جزایر سهگانه خلیجفارس تحقیقات بسیاری انجام شده و همچنان ادامه دارد. این مساله هم از نظر تاریخی و هم از نظر منافع ملی و مصالح مردم ایران، موضوعی است که گاهی نهفته و گاهی آشکار میشود. همچنین این موضوع به دلیل اهداف امارات و اینکه این مساله از معدود موضوعاتی است که کشورهای عربیِ مخالف با منافع ایران درباره آن با هم متحد هستند و بر همه ضعفها و مشکلاتشان درباره اعراب و اسرائیل در مجامع بینالمللی سرپوش میگذارند و این موضوع را مبنای وحدت بین خودشان گذاشتند.
174- آنچه را میشنوم، فراموش میکنم. آنچه را میبینم، به خاطر میسپارم. آنچه را انجام میدهم، درک میکنم. کنفوسیوس
175- «موانع»، آن چیزهای وحشتناکی هستند که وقتی چشمتان را از روی هدف بر میدارید، به نظرتان میرسند. هنری فورد
176- تمام حقایق سه مرحله را پشت سرگذاشتهاند: اول، مورد تمسخر واقع شدهاند. دوم، به شدت با آنها مخالفت شده است. سوم، به عنوان یک چیز بدیهی پذیرفته شدهاند. آرتور شوینهاور
177- مدام برای انجام وظایف و کارهای اصلی خود وقت ایجاد کنید . هر روز برای انجام کارهای فردا برنامه ریزی کنید . چند کار کوچک را که باید حتما انجام شوند همان اول صبح انجام دهید . سپس بلافاصله به سراغ وظایف اصلی و مهم بروید و کار را تا به اتمام رساندن آنها ادامه دهید. بردروم ریپورتس
178- آنکه پیاپی سخنتان را می برد ، دلخوش به شنیدن سخن شما نیست . ارد بزرگ
179- دیو کین و دیو سخن چینی گزنده است . سخن چین هرگز جز به دروغ لب نمی گشاید . گفتارش همیشه بی فروغ است .دو روی و سخن چین از مهر یزدان بی بهره اند و از او در هراسند . بزرگمهر
یک دستور اخلاقى
حضرت علامه حسن زاده آملی : وقتى در محضر مبارک استاد، جناب علامه طباطبایى (رضوان الله تعالى علیه )بودم ، سخنانى از حالات شبش به میان آورد، و فرمود: هر وقت در روز مراقبت من قوى تر است ، مشاهداتى که در شب دارم زلال تر و صاف تر و روشن تر است . کسانى که در سیر و سلوک عرفان عملى ، قدم ، نهاده اند، شکارهایى دارند، و به خصوص در وجهات شبانه مشاهداتى دارند.
در آخر وافى جناب فیض قدس سره ، از کافى ثقه الاسلام کلینى به اسنادش از ثامن الائمه (ع )روایت شده است که : قال ان رسول الله صلى الله علیه و آله : کان اذا صیح قال لاصحابه : هل من مبشرات ؟ یعنى به الرویا ، یعنى رسول الله که صبح مى کرد، به اصحاب خود مى فرمود: آیا خبرهاى خوش دارید؟؛ یعنى آیا خوابهاى خوش دیده اید؟
سیره و روش حضرت رسول اکرم صلى الله علیه وآله این بود، اصحابش را یعنى یاران و شاگردانش را به سیر و سلوک وا مى داشت ، و آنان را براى شکار مبشرات ، و صید، معانى ترغیب و تحریص مى کرد، همه انبیاء این چنین بودند، همه سفراى الهى ، جز تزکیه نفس بشد و تعلیم و تاءدیب آنان ، و ایصالشان به قرب الى الله ، که در حقیقت تخلق به اخلاق الهى ، و اتصاف به صفات ربوبى و تاءدیب به آداب الله است ، هدفى دیگر نداشته اند .
این شب مردان خداست که مبشرات دارند، رؤیاى صالح و صادق دارند، آرى !
شب مردان خدا، روز جهان افروز است
روشنان را به حقیقت شب ظلمانى نیست
بارى ! کاءن رسول الله صلى الله علیه وآله به اصحابش فرموده است که : آیا همان طور که حیوانات خودتان را در شب علوفه مى دهید، و آنها را در جایى مى بندید که خوردند و خوابیدند، شبى را به روز آورده اند، و شبى حیوانى داشته اند، شما هم آنچنان شب به روز آورده اید، یا شب انسانى داشته اید، که شکارهایى کرده اید و مبشراتى دارید، خداوند سبحان فرمود:
و من اللیل فتهجد به نافله لک عسى ان یبعثک ربک مقاما محمودا