سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، تباه کردن مال، پرسش بسیار، و قیل و قال را دوست ندارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
سلام محب برمحبان حسین (ع)
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» آشنایی با اصطلاحات سیاسی

پوپولیسم

پوپولیسم از ریشة «popul» گرفته شده و آن را می توان «مردم باوری» و یا «عوام زدگی» ترجمه کرد. در «پوپولیسم» مفهوم «مردم» یا «خلق» تا حد مفهومی مقدس ارج نهاده می شود و خواست مردم عین حق و اخلاق پنداشته می شود. در بینش پوپولیسمی «مردم» تجسم همة فضایل دانسته می شوند. پیدایش آغازین این گرایش به جنبش های انقلابی تندرو روسیه در قرن نوزدهم و سال های دهة 1860 میلادی برمی گردد. در آن زمان جنبش انقلابی «نارودنیک» سعی در ترویج باورهای پوپولیسمی داشت و توده های مردم به ویژه دهقانان را تجسم همة فضایل اخلاقی می دانست و معتقد بود؛ خواست و ارادة آنها عین حق است.

در دهه های پایانی قرن نوزدهم و در ادبیات مارکسیستی روسیه که مبتنی بر سیاست تشکیلاتی و حزب بسته و منضبط بود، پوپولیسم به صورت شعاری تحقیرآمیز و جهت استهزاء طرف مقابل و به معنای عوام زدگی به کار می رفت. در ایالات متحدة آمریکا هم در جنبش «چپ گرای حزب سوسیالیست نورمن تامس» و هم در رویکرد «راست گرایانة مک کارتیسم» در سال های پس از 1945 میلادی، جلوه هایی از عوام زدگی و ستایش بیمارگونة مفهومی گنگ و مبهم به نام توده ها در حد تقدس دیده می شود.

بدیهی است که عوام زدگی یا تقدس بخشیدن به خواست و ارادة مردم هر چه که باشد به طور مبنایی با توجه کردن به مصالح مردم و نیازهای راستین آن ها و تأمین زمینه های سعادت و رشد ایشان که وظیفة نظام دینی است تفاوت دارد.

پوزیتیویسم

«پوزیتیو» در لغت به معنای «مثبت و وضعی» (آنچه نهاده شده) است. «فرانسیس بیکن» فیلسوف انگلیسی قرن هفدهم برای اولین بار در کتاب «اصول و منابع» خود این واژه را به معنای «واقعی» ، «محقق» و «قطعی» به کار برد. بیک در این کتاب توصیه می کند که از بررسی علل و حقایق غایی امور باید دست کشید و به فکر تغییر و تصرف در همین امور «واقع محقق» باید بود. در واقع بیکن صفت پوزیتیو را برای اموری که بر مبنای صورت ریاضی و کمی روش شناسی تجربی فلسفه جدید قابل اثبات و بررسی اند به کار می برد.

«پوزیتیویسم» رویکردی در فلسفة مدرن غربی است که با ظهور اومانیسم و اصالت یافتن افق ناسوتی حیات و اهمیت گرفتن اغراض تصرف گرانه و دنیا مدارانه برای حدود دو قرن (از قرن هفدهم تا نوزدهم میلادی بر بخشی از گرایشات فلسفی غرب حاکم گردید.

پوزیتیویسم، صورتی از اندیشة مدرن غربی است که معتقد است در حوزه معرفت شناسی فقط از طریق حواس و بهره گیری از روش های تجربی می توان به شناخت امور (صرفاً محسوس) دست یافت و هیچ نوع امکانی برای شناخت امور مجرد و غیر محسوس و غیر جزیی وجود ندارد.

بنابراین ویژگی های پوزیتیویسم را می توان این گونه بیان کرد:

1 منکر وجود هر نوع دریافت اشراقی یا ادراک عقلانی کلی است.

2 به اصالت ذره و جزیی نگری معتقد است.

3 تنها روش ادراک امور را روش تجربی آزمایشگاهی می داند.

4 هر نوع قضیة معرفت شناسانه را که از طریق روش حسی تجربی قابل مطالعه نباشد، مهمل و یا غیر علمی می نامد.

5 اساس رویکرد علوم جدید (اعم از علوم طبیعی یا علوم انسانی ) پوزیتیویستی است.

پوزیتیویسم از «بیکن» آغاز گردیده و در معرفت شناسانی چون «جان لاک» (1704) و «دیوید هیوم» (1776) و در قرن نوزدهم در فرانسه «اگوست کنت» (1857) تلاش کرد تا بر پایة پوزیتیویسم، اساس علوم انسانی مدرن و به خصوص «جامعه شناسی» را بنا نماید. در دهه های 20 و 30 قرن بیستم رویکرد افراطی ای تحت عنوان «پوزیتیویسم منطقی» پدید آمد که «رودلف کارناپ» ، «اتونویرات» و «موریس شلیک» تحت عنوان «حلقه وین» از بنیا ن گذاران آن بودند. این رویکرد به زودی دستخوش بحران شد و مضمحل گردید. در دهه های چهل و پنجاه قرن بیستم و پس از آن، لیبرال هایی چون «کارل رایموند پوپر» و «ایزایابرلین» گرایش های پوزیتیویستی را در شکل کم رنگ تری حفظ کرده و تداوم بخشیدند.

اساساً «پوزیتیویسم» نحوی سفسطه گری و بازی با کلمات برای تکرار مشهورات لیبرالی عالم مدرن و دفاع از وضع موجود است. پوزیتیویسم را می توان منحط ترین صورت اندیشة مدرن غربی دانست که در قلمرو معرفت شناسی نوعی تلازم با لیبرالیسم داشته و دارد. به جرأت می توان گفت؛ پوزیتیویسم، نشانة زوال تفکر و غلبة نازل ترین صور سوفسطایی گری عامیانه بر تفکر فلسفی است. در غرب معاصر نیز متفکران جدی یا منتقد به شدت از پوزیتیویسم و سطحیت عوام زدة آن اعراض می کنند و آن را در زمرة تفکر جدی به شمار نمی آورند.

در ایران جریان روشنفکری به لحاظ سطحیت و گسسته خردی و ضعف تئوریک و ظاهر گرایی مقادانه ای که بدان مبتلا بود، از همان ابتدا صبغه ای پوزیتیویستی داشت و این پوزیتیویسم عامیانه به ویژه در تئوری معرفت شناختی روشنفکران التقاطی نظیر سازمان مجاهدین (منافقین) و نیز به اصطلاح «تفسیر علمی» تئوریسن های «نهضت آزادی» از قرآن به خوبی خودنمایی می کرده است. شهید مطهری در کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» جلد اول مبانی تئوریک معرفت شناسی پوزیتیویستی را مورد نقادی جدی قرار دادند و نیز در نقد به «تئوری شناخت» مطروحه از طرف مارکسیست ها و روشن فکران التقاطی به ظاهر دینی آن زمان به سختی به انتقاد از ضعف های تئوریک و سطحیت و تناقض های آن پرداختند.

در سالهای پس از پذیرش قطعنامه، گرایش «نئولیبرالی» روشن فکری به اصطلاح دینی ایران که مانیفست تجدیدنظرطلبانه و عصری انگارانه و نسبی گرایانة خود را تحت عنوان «نظریة قبض و بسط تئوریک شریعت» مطرح کرد، از نگرشی نئوپوزیتیویستی الهام و تأثیر پذیرفته بود. آراء «عبدالکریم سروش» تئوریسین این جریان، تکرار التقاطی و شبه اسلامی ای از آراء نئوپوزیتیویستی «کارل پوپر» است که در مراحل بعدی با آراء «نوسوفسطایی» و «نسبی انگارانة» برخی هرمنوتیست ها نظیر «گادامر» آمیخته شد. «جان پاسمور» مورخ تاریخ فلسفة معاصر در یال 1972 میلادی در مقاله «پوزیتیویسم منطقی چیست؟» در دایرة المعارف فلسفه (1972)، پوزیتیویسم منطقی را مکتبی مُرده اعلام کرده است. گرایش نئوپوزیتیویسم نیز اگر چه از طرف لیبرال ها و مدافعان وضع موجود عالم و رژیم عالم و رژیم های سرمایه داری شدیداً تقویت و حمایت می شود اما در عمل در عرصة تفکر معاصر غربی چیزی بیش از یک گرایش کم رنگ و ناتوان که از طرف اندیشمندان، سطحی و بازاری و غیر جدی ارزیابی می شود، نیست.

 



نوشته های دیگران ()

اسما خداوند متعال

نویسنده متن فوق:غلامرضا حیدری زاده » محب ( شنبه 93/10/20 :: ساعت 3:40 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

تاریخ سیاسی ایران مرداد
تاریخ سیاسی ایران تیر
تاریخ سیاسی ایران تیر
تاریخ سیاسی ایران تیر
تاریخ سیاسی ایران تیر
تاریخ سیاسی ایران تیر
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 80
>> بازدید دیروز: 18
>> مجموع بازدیدها: 214377
» درباره من

سلام محب برمحبان حسین (ع)
مدیر وبلاگ : محب[471]
نویسندگان وبلاگ :
غلامرضا حیدری زاده (@)[0]



تماس با ما » پیوندهای روزانه

روزنامه های ایران [13]
سلام محب بر محبان حسین(ع) [77]
اخبار لحظه به لحظه گروه تروریستی داعش [24]
تقویم تاریخ [17]
صرافی [11]
[آرشیو(5)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
سیاست[266] . سخن آینه روح است[28] . بشنو از دل[23] . تاریخی[23] . حسین(ع)[15] . السابقون[12] . معرفی کتاب[10] . اجتماعی[9] . اطلاعیه[8] . همسروخانواده[6] . رد پای صهیون[5] . اهل بیت[5] . سیروسلوک[5] . علی(ع)[5] . اخلاق[2] . اقتصاد . قانون . قرآن . سوانح در ایران .
» آرشیو مطالب
بهمن 93
دی 93
آذر 93
آبان 93
شهریور 93
مهر 93
مهر 92
شهریور 92
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
خرداد 94
تیر 94
مرداد 94

لوگوی وبلاگ


لینک دوستان
عطر ظهور
بانوی دشت رویا
نوشتار
بشنو این نی چون حکایت می کند
گروه سایه-shadow group
دلنوشته های قاصدک
در حسرت اقلیم رهایی
لحظه های آبی( دلسروده های فضل ا... قاسمی)
در انتظار آفتاب
دلنوشته ها
دلنوشته من ...
شین مثل شعور
تغییر مطلوب
به سوی فردا
پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار
هزاران سؤال
دلتنگ...
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
دختــــر بهــــار
لیلای مجنون
عشق سرخ من
*** انـتـظـار ***
برادرم ... جایت همیشه سبز ...
*** نـذر آقـا ***
کودکان آسمانی
(✿◠‿◠) kolbehf1.ir .•°*
شعر
منبر مکتوب
افـــــســ❤ــونگـــ❤ــر
قیدار شهر جد پیامبراسلام
اجتماعی
هواداران بازی عصر پادشاهان ( Kings-Era.ir )
بود دلی رفت وفراموش شد
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سجاده ای پر از یاس
حجاب اسلامی
سرباز ولایت
خورشید پنهان
قلمدون
چند لقمه حرف حساب
گل باغ آشنایی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
سکوت ابدی
ای که مرا خوانده ای ، راه نشانم بده
پستِ دل
کلبه بصیرت
•°•°•دختـــــــــــرونه هـــای خاص مــــــــــــن•°•°•
بلوچستان
محنا
عاشقانه ای برای عشقــــــــــم
لباس شخصی
اسپایکا
شهر چای
سه ثانیه سکوت
► o▌ استان قدس ▌ o ◄
پرپر
نگارستان خیال
حرف هایی از زبان منطق و احساس
نشریه حضور
MATIN 3DA
تسبـیـ ـ ـ ـ ــح واژه ها
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
عقیل صالح
نگاهی نو به مشاوره
PARANDEYE 3 PA
طب سنتی@
سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
سخن آشنا
دوست کوچولو
فریاد بی صدا
اکبر پایندان
پژواک
ســـــــــادهــــــــ دل
شهرستان بجنورد
مشاور
کلکسیون تمبرخانواده شهیدان محمدسخنی وجمیله رمضان
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
«حبیبی حسین»
چشمـــه ســـار رحمــت
ضرب زیدٌ
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
میراب نوشت
مشتاقی و مهجوری
آقاشیر
ستارگان دوکوهه
صراط مستقیم
هم رنگــــ ِ خـــیـــآل
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
نگاه خیس
نســــل چـــــهارم
تنهایی......!!!!!!
دین و جامعه
شادیهای کوچک یک خانم خونه دار
شباهنگ
وبلاگ تالار آگهی
تنهای93
آوای روستا
ایوون رویا
shamsozalam
فصل رویش
سارا احمدی
بیصدا ترازسکوت...
جنون قلم
►▌ رنگارنگ ▌ ◄
هـــــــــومــــــــ ســــــپـــــــــیـــد
تک درخت
زنده باد جوان ایرانی
تراوشات یک ذهن زیبا
نقدونظر
پیامنمای جامع
ترنم احساس
دانش آموز پویا
بادصبا
هفت آسمان
عاشقانه هایم...
آقاسیدبااجازه...
ماتاآخرایستاده ایم
هدهد
.-~·*’?¨¯`·¸ دوازده امام طزرجان¸·`¯¨?’*·~-.
کارشناس مدیریت دولتی
دنیای کیمیا
آلو
بزرگترین مرجع مقالات نجوم
ارمغان تنهایی
تـلاطـم ارونـد
دوستدار علمدار
دهه هفتادیااااا
******ali pishtaz******
دلتنگ احساس تو
سلام شهدا
ابـــــــــــرار
کوثر ولایت
گدایی ِ در ِ جانان به سلطنت مفروش
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
تنها
پیام رهایی
زمزمه های تنهایی من
سرزمین رویا
نون و ریحون
توهمدردی یا همدردی؟؟؟؟
دریای آبی
چون میگذرد غمی نیست
حکـــــــــــــــــــــــــــمــــــــــــــــــــــــــت
آوای من
زندگی رسم خوشایندیست
حرف های تنهایی
آخرت من
بچه های خدایی
شبیر
کمی درنگ بایدم ...
عاشقتم
من.تو.خدا
آسمان آبی 56
s & r
.:پرستــوی خیــــال:.
فلسفه یعنی رنج...
m...a
یامهدی
صوفی نامه
دفتر تقدیر
قدرت کلمات
کلبه تنهایی
::شوق شهادت::
مــــنانــه ها
خاکیهای آسمانی
فیلم و مردم
شانزده
زندگی شیرین
ماه نگار- گالری هنر های من و دوستم
یار آسمانی من...
شهریار کوچه ها
ترانه ی زندگیم (Loyal)
سعید جندالمهدی
سنگ صبور
عمومی
*ترخون*
جریه سید محمد
امام زمان
من و ....!!!
اندیشه
انتظار
انتظار
نوشته هایی که دوستشان دارم!
بهشت بهشتیان
سرباز کوثر
غائب
مشکات نور الله
سکوت باران....
باران
مهدی یاران
اســــرارِ وجـــود
گل یا پوچ؟2
صدای سکوت
شـــــــیـــشـــــه ی نــــــــــــازک تنـــــــــــــــــــهایی
یه دختره تنها
پسران علوی - دختران فاطمی
واذکر ربک اذا نسیت
چهارفصل
یادداشتهایم
نبض احساس
ღ مـــــدارِ بیــــ قراریــــ ღ
گل خشک
مهاجر
... و همچنین گزیده ای از اشعار پسانیمایی
نت سرای الماس
دنیا
tanha
دل پر خاطره
Royapardazi
هرکس منتظر است...
جایی برای خنده وشادی و تفریح
سلام محب برمحبان حسین (ع)
جوان امروزی
دهکده کوچک ما
حقیقت
خدای عشق و خنده
دل خوش
انجمن محرمانه
تکـــــــــــ نفســــــــ ــــ ــ ـ .
نهِ /دی / هشتاد و هشت
مشک نامه
FaryadBiiiseda
فــــــقــــــط خــــــدا
فارس ایران
من،منم.من مثل هیچکس نیستم
اینجا گرانیگاه است
Tarranome Ziba
حریر نازک باران
دوعاشق
غابات مازندران
تا پروانه شدن ...
❤ ناگفته های دختر تــنها ❤
پاتوق دختر و پسرای ایرونی
.:شاه تورنیوز |shahtorn.ir | شاه تور:.جدید93
رویای تلخ ترازسکوت
هر چی تو فکرته
دبیرستان هیئت امنایی امام خمینی (ره) شاهرود
ツعـــاشـــقـــانــهツ
اسرا
راه زنده،راه عشق
محسن نصیری(هامون)
دلتنگ محبت=دلتنگ احساس تو
پایگاه اطلاع رسانی مسجد ایروانی(ره)
شاخه نبات
حسام الدین شفیعیان
نیلو...
عاشقانه
حرفِ دل
من و خودم
Hunter
نوشته های دختر تنها و ساده و عاشق
بـــــــلوک7
غروب دلتنگی
آتیه سازان اهواز
دُرُخـــــــــــــــــــــــش
خوشنویسان ایران(سخنور)
راه کمال
دلـــــــشــــــــکســـــته
ماه مـــــــن...
سنگ صبورتم
فضای تنهایی من
مائــده الهی
تنهایی.......
خادمة الزهراء
zahre sharab
vida
ناکجا آباد
گل دختر
♥تاریکی♡
السلام علیک یا فاطمه الزهراء (س)
دوستانه
تو چی فکر می کنی
نیلوفر مرداب
♥ ✖فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی✖ ♥
☺ ☻☺ ☻
عشق الهی
حرفهای بی ریا
خــــــــــــــــاطــــــــــــره هـــا
دل شکسته
یه دنیا حرف
اکسیزن مسموم
اکسیژن مسموم
بوی سیب
آدمکها
بهونه های بارونی
ققنوس
نور
تارنما
آخرعشق
چرتکده ی عقل
چه زود از یلدت رفت
من و تو...ما
❤ رویایی زندگی کردن... ❤
بهترینهای دنیا
تینا
بسیج صالحین
سلام محب بر محبان حسین(ع)
وبلاگ تخصصی شیمی
°°FoReVEr••
صاعقه

» لوگوی لینک دوستان
صفحات اختصاصی

اوقات شرعی


استخاره آنلاین با قرآن کریم


پمپ بنزین | یاس تم
وصیت نامه | آلودگی هوا
چهل شاخص | موسیقی
دریافت کد ذکر ایام هفته برای وبلاگ

داستان
ابزار رایگان وبلاگ