تشکیل خانواده
قسمت دوم :
راه های شناخت همسر:
تحقیق در مورد همسر آینده به اندازه ای که به کمک آن، بتوان به شکل مطمئن تصمیم گیری کرد امری ضروری است. وباید نتیجه بخش بوده ودر چهار چوب ضوابط و معیار های الهی صورت گیرد . نباید با معاشرت هایی که منشع آن تنها هوس های زود گذر است اشتباه کرد زیرا نه تنها نتیجه بخش نیست بلکه معمولا بیشتر این معاشرت ها به سستی رابطه و جدایی می انجامد.
ما میتوانیم با تحقیق درباره خانواده همسر و موقعیت اعضای خانواده در محیط خانواده و کار و شناخت دوستان همسر و کسانی که او با آن ها معاشرت بیشتری دارد تحقیق در باره خلقیات همسر و معاشرت خانواده های دو طرف با یکدیگر و بهره بردن از تجارب پدر و مادر در این معاشرت مشورت با افراد قابل اعتماد و کاردان گفت و گو با یکدیگر در جلسات حضوری و طرح نظریات و دیدگاه ها در باره موضوعات مختلف.
ازدواج یک نیاز طبیعی برای پاسخ گویی به قانون خلقت میباشد. نیاز هایی که تو مقدمه دربارشون صحبت کردیم حالا اگه به این نیاز ها در زمان مناسب پاسخ داده بشه موجب:
1.شادابی , نشاط و سلامت جسمی و روحی
2.حفظ دین
3.احساس رضایت درونی
4.تعادل در حالات و رفتار
5.خوش رویی و خوش خلقی
6.کنترل غریزه جنسی
7.کاهش روابط نا مشروع و کاهش تبعات اجتماعی وروانی آن میشود
پس کسی که بخواهد در قالبی غیر از ازدواج به نیاز های خود پاسخ دهد وقسدش از رابطه با جنس مخالف , غیر از ازدواج باشد در آن صورت لذت آنی بر خاسته از گناه پس از چندی روح و روان او را پژمرده میکند و شخصیت فرد را می شکند این گونه افراد به جای بازگشت به مسیر درست برای فرار از این پژمردگی و احساس پوچی به افراط در گناه کشیده می شوند.
پیامبر اکرم (ص): کسی که ازدواج کند , نصف دین خود را حفظ کرده است , پس باید برای نصف دیگر از خدا پروا داشته باشد.
امام صادق (ع): دو رکعت نماز فرد متاهل , برتر از هفتاد رکعت نمازی است که فرد مجرد می خواند.
البته برخی مشکلات هم مثل نیاز به مسکن , طولانی شدن زمان تحصیلات دانشگاهی , توقعات غیر ضروری که بر اثر برخی آداب و رسوم غلط بر خانواده تحمیل می شود , رقابت های نابجای خانوادگی , الگو قرار ندادن روش پیشوایان دین و بی توجهی به راهنمایی های آنان وجود دارد که می شود با برنامه ریزی صحیح و به تدریج بر آنها فاعق آمد.
الا یا ایها الساقی ادرکاسا ونا ولها که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها
حرف آخر:
عشق همون محبتی است که یک انسان می تونه به نسبت به هر چیزی داشته باشه محبت به پدر و مادر , همسر , ماشین و ... که عالی ترین مرطبه اون عشق به آفریننده عشقه...... عشق به خدایی که خودش عاشق , عاشق بنده هاش پس ما چطور می تونیم ازش برگردیم در حالی که گفته اگر بشر بدونه چقدر مشتاقم به طرفم بیان بند از بند بدنشون از شدت خوشحالی باز میشه.
خدایا چنان کن سرانجام کار ته تو خوشنود باشی و ما رستگار
تشکیل خانواده
قسمت اول:
خانواده ارزشمندترین بنیاد اجتماعی نزد خداست که با پیوند زن و مرد شروع و با آمدن فرزندان کامل میشود
رسول خدا (ص) : در اسلام هیچ بنایی نزد خدا محبوبتر از ازدواج نیست. از زیباترین وحساس ترین تصمیم های زندگی انتخاب همسر و آغاز زندگی مشترک است.
زنان و مردان ویژگی های فطری یکسان و هدف واهدی دارند همه مردان و زنان به دنیا آمده اند تا با استفاده از کرامت های ذاتی خود به هدف نهایی خلقت –یعنی تقرب به خداوند و رسیدن به زیباییها- دست یابند و در بهشت جاوید الهی منزل گزینند.
خانواده یک نهاد طبیعی و لازمه خلقت انسان است و بدون این نهاد, حیات وتکامل انسانی با خطر جدی رو به رو میشود زمینه های طبیعی در نزدیکی زن و مرد و تشکیل خانواده وجود دارد که این زممینه ها عبارتند از:
1.نیاز جنسی
2.نیاز به آرامش و انس روحی با همسر
3.رشد و پرورش فرزندان
4.تسهیل در رشد معنوی و اخلاقی.
ابتدایی ترین زمینه شکل گیری نهاد خانواده نیاز جنسی مردو زن به یکدیگر است و نیاز برتری که زن و مرد را به بودن در کنار یکدیگر فرا
می خواند آرامشی است که تنها با بودن در کنار همسر حاصل می شود و راه دیگری برای دست یابی به آن نیست.برخی ازدواج های نا موفق ریشه در این موضوع دارند که زن یا مرد به این نیاز همسر خود توجهی ندارند ودر همان نیاز اول متوقف مانده اند اگر زن و مرد به نیاز دوم بیشتر توجه کنند , استحکام خانواده افزایش میابد.- و یکی از نشانه های او این است که همسرانی از خودتان برای شما آفرید تا با ایشان آرامش یابید و میانتان دوستی و مهربانی نهاد. در این نشانه هایی است برای مردمی که می اندیشند.(روم,21)-
خانواده بستر رشد و بالندگی فرزندان است و هیچ نهاد دیگری نمی تواند جایگزین آن شود. زن و مرد دوام خود را در فرزند می بینند و رشد و بالندگی او را پایداری وجود خود می یابند.- و خدا برای شما همسرانی از خودتان قرار داد و از همسرانتان برای شما فرزندان و نوادگان خلق کرد و از پاکیزه ها روزیتان داد آیا با وجود این (مردم) به باطل می گروند و به نعمت خدا کافر می شوند؟ (نحل,72)-
زن و مردی که ازدواج می کنند در حقیقت با خداون پیمان می بندند که این هدیه الهی (فرزند) را شکوفا کنند هر یک از استعداد های فرزندان که به خاطر بی تدبیری و سهل انگاری پدر و مادر و تسلیم در برابر آداب و رسوم ساختگی سرکوب شود در پیشگاه خداوند مجازاتی را به همراه دارد عالی ترین زمینه برای تشکیل خانواده , نیاز به فرستی مناسب برای رشد معنوی , اخلاقی و اجتماعی زن و مرد و فرزندان است.
پس تا اینجا درباره محبت دو جنس به یکدیگر که در عرف با نام عشق خوانده می شود و دلایل نیاز مردو زن به یکدیگر و هدف از ازدواج یه چیزایی حالیمون شد و با جایگاه هدف این محبت(عشق)که همون ازدواج هست در اسلام آشنا شدیم حالا بریم سر اصل مطلب و تشخیس رابطه و پیوند مقدس:
پس از از تعیین هدف ازدواج انتخاب زوج مناسب مطره می شود طبق مقررات اسلامی رضایت کامل زن و مرد برای ازدواج ضروری است و اگر عقدی به زور انجام گیرد باطل است و مشروعیت ندارد پس باید سعی کنید کسی که مورد علاقه شما هست رو انتخاب کنین
-جوانی نزد امام صادق (ع) آمد و گفت:(پدر و مادرم می خواهند مرا وادار به ازدواج با کسی کنند که مورد علاقه ام نیست , نظر شما چیست ؟ )
امام فرمود :( ازدواج با همسری را بپذیر که مورد علاقه توست. )
پیشوایان دین ما که آگاه ترین انسان ها هستند , از ما خواسته اند که در مورد همسر آینده با پدر و مادر خود مشورت کنیم و به انتخابی دست بزنیم که رضایت آنان را به دنبال داشته باشد.
پدر و مادر به علت علاقه و محبت به فرزند , معمولا مصالح و خوشبختی او را در نظر می گیرند و به علت تجربه و پختگی شان , بهتر می توانند خوصوصیات افراد را دریابند و عاقبت ازدواج را پیش بینی کنند.
در ازدواج اذن پدر برای دختر الزامی است.
لطافت های روحی و ظرافت های عاطفی دختر احتمال نادیده گرفتن برخی واقعیت ها و کاستی ها را به دنبال دارد.
دختران به علت حیا و عزت نفس قوی خود , در ازدواج پیشقدم نمی شوند.
طلب و خواست از جانب پسر و پذیرش و قبول از جانب دختر است.
علاقه شدید به چیزی آدمی را کور و کر می کند.(امام علی (ع))
پس بهتر است اگر کسی را مد نظر داریم اونو به خانواده معرفی کنیم تا اولین قدمو برا ایجاد اطمینان از رابطه سالم برداریم و اگه احساس کردیم طرف مقابل از این کار تفره میره سریعا جمله "مارو به خیرو شمارو به سلامت"و در موردش به کار ببریم نترسین اگه واقعا بخوادتون خیلی زود نظرش عوض میشه از این به بعدو به خانواده بسپرین.
حالا معیارهای انتخاب همسر شایسته:
اولین سنگ بنای خانواده انتخاب همسر خوب است. هر گونه سهل انگاری و تصمیم گیری عجولانه که بیشتر تحت تاثیر احساسات یا اجبار و تحمیل بستگان و دوستان صورت می گیرد , پشیمانی بعدی را به دنبال دارد.
پیامبر اکرم (ص): وقتی خواستگاری نزدتان آمد که دین داری و اخلاق او برایتان راضی کننده بود با او ازدواج کنید.
پیامبر اکرم (ص): با کسانی که همتا و هم شان شما هستند ازدواج کنید واز میان آنها همسر انتخاب کنید.
امام صادق (ع): مرد مناسب همسری , کسی است که پاک دامن وبر تامین زندگی توانا باشد.
امام سجاد (ع): به یکی از دوستان خود که به سرشناس بودن خانواده به عنوان معیار انتخاب همسر اهمیت زیادی می داد فرمود "خداوند اسلام را فرستاد ودر پرتو آن طبقاتی راکه پایین شمرده می شدند , بالا برد و کاستی ها را جبران کرد و کاری کرد که دیگر کسی نا چیز و بی ارزش شمرده نشود. بدان که هیچ مسلمانی حقیر وکوچک نیست.
بیست وهفتم بهمن ماه
بیست وششم بهمن ماه
سخن آینه روح است
223- در دوی زندگی ، همیشه هماورد را شانه به شانه ات بپندار و همیشه با خود بگو تنها یک گام پیشترم ، تنها یک گام . ارد بزرگ
224- زبان شاعر، تنها برآیند یک کار نقد یا تحلیل نیست. سنتز واقعیت است با خیال و افسانه. سنتزی که توسط حواس – در رابطه ی متقابل با عقل – صورت می گیرد. یانیس ریتسوس
225- وظیفه هنر تجلی ایده هاست. شوپنهاور
226- شاهکارها با گذشت زمان کهنه نمی شوند ، این بماند ، در هر زمانی بسته به موقع و مقام جلوه و جمالی دوباره می یابند چنان که گویی به تازگی مطرح شده اند . پرویز یاحقی
227- در بلند هنگام هیچ نیرویی نمی تواند در برابر فرهنگ و هنر ایستادگی کند . ارد بزرگ
228- هنر ، قدرت و توانایی نیست بلکه تسلی خاطر است . توماس مان
229- دریاها نماد فروتنی هستند . در نهاد خود کوه هایی بلندتر از خشکی دارند ولی هیچ گاه آن را به رخ ما نمی کشند . ارد بزرگ
230- تن به تن آسانی و کاهلی نباید سپرد . کاری باش و از این راه شادی و آسایش فراهم کن . بزرگمهر
231- آزادی حقیقی آن نیست که هرچه میل داریم انجام بدهیم ، بلکه آن است که آنچه را که حق داریم بکنیم . ویکتور کوزن
232- توان خواهی می تواند بر گذشت زمان پیروز شود . فردریش نیچه
233- پوزش خواستن از پس اشتباه ، زیباست حتی اگر از یک کودک باشد. ارد بزرگ
234- هر افتادنی همان برخاستن است. آن کس که به این حقیقت ایمان دارد به راستی خردمند است. ولسوانی